En bostadsrätt är en ekonomisk förening. Styrelsen är utsedd att förvalta föreningen enligt stadgarnas paragraf 29. Styrelsen ska bedriva sitt arbete i enlighet med vad som beslutats på medlemsstämman och i enlighet med vad som står i våra stadgar.

I praktiken innebär det följande:

  • I samarbete med vår fastighetsskötare:
    • Tillse att fastigheter och installationer regelbundet kontrolleras 
    • Tillse att enklare brister åtgärdas löpande
  • I samarbete med entreprenör för trädgårdsskötsel:
    • Städning och skötsel av gemensamma utrymmen
    • Gräsklippning, snöröjning och halkbekämpning av gemensamma ytor
  • I samarbete med vår förvaltare Arcada:
    • underhålla medlems- och lägenhetsregister
    • säkerställa att föreningen har gällande försäkring
    • sköta betalningar och faktureringar. Vi tillämpar dubbel attest, vilket innebär att alla betalningar ska godkännas av två styrelsemedlemmar
    • avlämna årsredovisning, förvaltningsberättelse, resultaträkning och balansräkning, involvera revisor och internrevisor
    • upprätta budget och justera avgifter
  • Dessutom:
    • Upprätta en underhållsplan för våra fastigheter
    • Tillse att fastigheter och installationer regelbundet underhålls enligt underhållsplanen
    • Tillse reparation av gemensamma tillgångar utanför BR vid behov
    • hålla medlemsstämmor (kallelse, aktivera valberedning, hantering av motioner, protokoll)
    • organisera styrelsen (konstitution, anmälan till Bolagsverket, hålla protokollförda styrelsemöten)
    • informera medlemmar om föreningen (upprätthålla hemsida, föreningsmeddelanden, svara på frågor)
    • beställa container
    • planera och genomföra återkommande gemensamt underhåll genom städdagar
    • behandla och besluta om inkomna ansökningar om ombyggnationer från medlemmar
    • upprätthålla parkeringskö och fördela parkeringar enligt kö
    • vid behov, samtala med medlemmar vid regelbrott, hantera ärenden mellan medlem och förening
    • genomföra regelbundna kontroller, såsom OVK, radonmätningar, brandöversyn mm
    • hantera gemensamma avtal för värme, vatten, gemensam el, avfallshantering, fiberservis, hemsida mm
    • hantera och besluta om föreningens gemensamma lån
    • agera externa kontaktpersoner för föreningen
    • hantera felanmälningar från medlemmar
    • vid överlåtelser, ge information till mäklare angående fastigheten, information till medlemsregistret, kontrollera och godkänna nya medlemmar (vi tar alltid kreditupplysning)
    • kontrollera och vid behov agera på inkommande information (e-post, brevlåda)